سرپرست کمیته داوران مدعی شد که راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدئویی(VAR) در لیگ برتر با مجوز و تایید فدراسیون جهانی فوتبال بوده است و در غیر این صورت فوتبال ایران با خطر تعلیق روبرو می‌شود.

استفاده از VAR بدون مجوز فیفا، باعث تعلیق فوتبال ایران می‌شود

دانیال مرادی، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در حاشیه نشست استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر فوتبال درباره اینکه چرا داور در بازی استقلال و ملوان، فیلم را پس از مشورت با داوران VAR بازبینی نکرد، گفت: در تصمیمات مرتبط با مسائل واقعی و غیرقابل تحلیل مانند آفساید یا موقعیت خطا در محوطه جریمه، داور می‌تواند تصمیم نهایی را تنها با تایید VAR اعلام کند. اما در مواردی که نیاز به تحلیل بیشتری دارد، مانند خطاهای منجر به کارت قرمز یا هند، داور باید به توصیه VAR، به سمت مانیتور رفته و صحنه را شخصا بازبینی کند.

وی افزود: در صحنه گل استقلال و برخورد مدافع ملوان با آرمین سهرابیان، چون تصمیم داور توسط VAR تایید شده بود، نیازی به بازبینی دوباره توسط داور احساس نشد.

مرادی همچنین درباره اینکه صحنه منجر به گل تراکتور به پرسپولیس چرا توسط کمک داور ویدئویی بازبینی نشد، اظهار داشت: پروتکل VAR تنها زمانی وارد عمل می‌شود که تیم مهاجم در حال مالکیت و حمله باشد. اگر پیش از شروع فاز حمله خطایی رخ دهد، VAR در آن دخالت نمی‌کند، حتی اگر آن خطا منجر به گل شود. در صحنه گل تراکتور، خطایی که قبل از فاز حمله رخ داد، از دید VAR خارج بود و داور خودش در مورد آن تصمیم گرفت.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال همچنین درباره مراحل تایید فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) برای استفاده از کمک داور ویدئویی در لیگ ایران هم یادآور شد: ۲۰ مرداد و تنها پنج روز قبل از شروع لیگ، ارزیابی نهایی سیستم VAR را با نظارت آنلاین فیفا انجام دادیم. تمام تجهیزات، سیم‌کشی‌ها، و مانیتورها چک و تییید شد. اگر بدون تاییدیه فیفا از این فناوری استفاده کنیم، فوتبال ایران ممکن است تعلیق شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.